Eduzone | Intel·ligència artificial i educació: ètica i usos
1614
post-template-default,single,single-post,postid-1614,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,header_top_hide_on_mobile,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive
 

Intel·ligència artificial i educació: ètica i usos

Intel·ligència artificial i educació: ètica i usos

Per Montse Pedrós

El cofundador d’Apple Steve Wozniak va afirmar el passat estiu, durant la seva intervenció en un acte a l’Argentina, que “d’apostar per alguna cosa” que pogués realment redirigir el camí de l’educació a les escoles per millorar-la seria per la intel·ligència artificial.

En una trobada privada, dins el marc d’unes jornades sobre tecnologia i comunicacions, Wozniak va revelar la seva passió per l’ensenyament i va explicar com abans d’exercir 8 anys de mestre pensava que els ordinadors canviarien el sistema educatiu, però que en no haver-se produït aquesta ” revolució tecnològica “a les aules ara considera que el camí a prendre va de la mà de la int

el·ligència artificial i la realitat virtual.

Entrant en el detall, l’expert en noves tecnologies va assenyalar que “Si un ordinador o un robot fora com un ésser humà i conegués tot el que ens agrada, tots els estudiants podrien tenir un professor que els dirigís, des de molt joves, cap a allò que els apassiona i en el que realment podrien ser bons”.

D’aquesta manera, un dels grans visionaris del nostre temps va posar l’accent en les possibilitats de la intel·ligència artificial (A.I., per les sigles en anglès) per aconseguir una educació molt més individualitzada.

A l’altra cara de la moneda, grans organitzacions globals, com la UNESCO, s’han preocupat pel debat ètic que sorgeix arran de l’ús d’aquesta tecnologia. En particular, a l’hora de convertir-la en una eina educacional. En aquest sentit, la UNESCO identifica com una de les seves prioritats actuals la promoció d’eines d’IA de lliure accés i que impulsin les innovacions locals. Segons un estudi recent sobre l’assumpte, la revolució tecnològica que suposa l’AI per a l’educació ja està en marxa -es estan utilitzant ja aplicacions pedagògiques basades en la IA per descentralitzar l’ensenyament, personalitzar-la, assessorar els estudiants sobre els plans d’estudis o sobre les certificaciones- i genera efectes tant positius com negatius. No obstant això, segons l’organització internacional, aquestes tecnologies són costoses i, per tant, la bretxa entre rics i pobres podria fer-se encara més profunda.

A més, en el seu Informe sobre l’ètica de la robòtica, publicat al novembre de 2017, la Comissió Mundial d’Ètica del Coneixement Científic i de la Tecnologia de la UNESCO (COMEST) proposa una sèrie de valors i principis ètics que han de preservar-se en l’ús de les tecnologies d’intel·ligència artificial, com la dignitat humana, l’autonomia, el respecte de la vida privada, la seguretat, la responsabilitat, la beneficència i la justícia. el principi de la responsabilitat humana és el fil conductor que connecta els diferents valors examinats en aquest informe.

Unes declaracions d’Audrey Azoulay, directora general de la UNESCO, resumeixen la posició de l’organització pel que fa a la vessant ètica de l’ús de la intel·ligència artificial aplicada a l’educació. Aquesta posició es centra en la necessitat d’establir un marc ètic sorgit del consens:

“No existeix en aquest moment cap marc ètic internacional que s’apliqui a tots els avenços i aplicacions de l’AI. És indispensable un instrument normatiu internacional.”

Usos ja aplicats

Pel que fa als usos identificats que es pot donar a l’AI en l’àmbit educacional, les possibilitats són encara infinites, encara que hi ha alguns que ja avui s’estan posant en pràctica. Experts en la matèria destaquen les següents aplicacions:

  1. La realitat virtual permet als alumnes interaccionar amb entorns creats expressament per als continguts escolars i s’espera que siguin cada vegada més refinats. Aquesta classe de recursos pot enriquir lliçons d’història o d’art, per exemple.
  2. La robòtica educativa s’està impartint ja en molts centres i suposa un primer contacte molt directe amb la programació. A més, els especialistes afirmen que aquesta matèria ajuda a desenvolupar el pensament lògic i la creativitat dels alumnes.
  3. Els sistemes de tutoria intel·ligent poden guiar a l’alumne en l’aprenentatge i els ajuden a solucionar els seus problemes amb les assignatures de forma personalitzada. Ofereixen respostes de forma instantània i permeten que l’alumne sigui conscient dels seus errors de forma més ràpida.
  4. Tot sembla apuntar que els sistemes d’aprenentatge en línia s’estendran i perfeccionaran durant la propera dècada. Avui en dia, ens permeten un accés global al coneixement i una avaluació dels coneixements adquirits més senzilla. En un futur, podrien substituir l’educació presencial.
  5. Les avaluacions sistematitzades ajudaran a l’analítica de l’aprenentatge mitjançant l’aplicació de les noves tecnologies de learning analytics, que detecten els punts febles de forma primerenca i ajuden a individualitzar la formació i a evitar el fracàs escolar.

El factor humà

Malgrat el excitant i el convenient d’explorar aquestes noves tecnologies per poder extreure els màxims avantatges aplicables al nostre sistema d’ensenyament, fins i tot els experts en aquest tipus de tecnologies reconeixen que la intel·ligència artificial no podria mai substituir un professor humà.

Almenys per ara, les noves tecnologies no són capaços ajudar els alumnes a desenvolupar habilitats socials i emocionals. Tampoc poden educar, mitjançant l’exemple, sobre les interaccions humanes, un element vital en les relacions dins dels centres escolars.

No obstant això, sí que podem posar al servei dels professionals de l’educació eines de precisió per facilitar el seu treball més burocràtic i concedir-los així més espai per dedicar les seves habilitats a l’educació i la formació dels nostres fills en l’àmbit més humà, així com per la interpretació i les aplicacions dels coneixements que van adquirint.

“Les noves tecnologies no són capaços ajudar els alumnes a desenvolupar habilitats socials i emocionals”

Casos d’estudi

Alguns exemples destacats de projectes que ja s’han dut a terme en el camp de l’AI aplicada a l’educació són: *

  • Un exemple de Machine Learning és el projecte Eduband, desenvolupat per investigadors de la Universitat de Pittsburg, amb el qual es pot adaptar la formació a la capacitat de cada alumne en funció de les seves reaccions i no només dels seus resultats.
  • A Espanya un dels projectes d’aplicació de la Intel·ligència Artificial en Educació s’ha desenvolupat a la Universitat CEU Cardenal Herrera, on s’ha desenvolupat un bot que permet resoldre dubtes administratives i acadèmiques a alumnes i professors.
  • Els usos de la Intel·ligència Artificial en Educació van més enllà de l’àmbit acadèmic, i ja es fan servir en aplicacions que estan a l’abast de tots com duolingo, la plataforma per aprendre idiomes que l’any passat va posar en marxa un nou sistema, a partir de bots, amb els quals l’usuari pot resoldre dubtes i adaptar la seva formació.