Eduzone | Qui coneix a Snow?
1631
post-template-default,single,single-post,postid-1631,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,header_top_hide_on_mobile,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2,vc_responsive
 

Qui coneix a Snow?

Qui coneix a Snow?

ÚLTIMES INNOVACIONS ROBÒTICA APLICADA A BULLYING

Per Montse Pedrós

El bullying o assetjament escolar és un tema que, per desgràcia, està de rabiosa actualitat. I no perquè sigui una cosa nova, sinó perquè les noves tecnologies han ampliat l’àmbit en el que succeeix i perquè, afortunadament, s’ha obert per fi un debat social sobre aquest problema, el que incentiva la creació de noves solucions per afrontar-ho.

Presentem un bon exemple: El passat mes de març,l’empresa KIO-AI, integrada a la incubadora d’empreses d’ESIC, va presentar a Snow en el marc del Simposi Internacional d’Innovació Aplicada (IMAT) que es va celebrar a València.

Snow, un robot humanoide del voltant d’un metre d’alt, amb una cara somrient i que llisca per terra, està dissenyat per ajudar els alumnes d’entre 8 i 16 anys que puguin estar immersos en dinàmiques d’assetjament escolar.

“Facilitar l’escolta a nens que, d’altra manera, trigarien massa en comunicar-se obertament amb els adults que els supervisen o no arribarien a fer-ho mai”

KIO-AI treballa amb la tecnologia WatsomApp que, gràcies a la col·laboració amb IBM, aplica la intel·ligència artificial a la detecció de casos de bullying en centres escolars.

El resultat final, Snow,és un robot dissenyat segons pautes emotives per facilitar l’escolta a nens que, d’altra manera, trigarien massa en comunicar-se obertament amb els adults que els supervisen o no arribarien a fer-ho mai.

Què fa Snow?

“Després de 30 minuts de jocs, els nens interactuen amb un chatbot d’AI”

WatsomApp va començar utilitzant el núvol d’IBM per capturar la informació necessària per desenvolupar jocs en línia per a nens a tot Espanya. Mitjançant l’anàlisi dels resultats d’aquests jocs, s’identifica l’estil de joc únic de cada nen i es busca “el rol” que més de s’adapta a la manera de ser de cada menor.  

Després de 30 minuts de jocs, els nens interactuen amb un chatbot d’AI (intel·ligència artificial, per les sigles en anglès). A través d’una sèrie d’arbres de diàleg, Snow recopila informació sobre possibles situacions d’assetjament escolar, que es lliura en un informe confidencial al director de l’escola o al psicòleg educatiu.

Aquesta tecnologia no s’aplica només al dispositiu físic Snow, sinó que també permet als escolars connectar online amb un chatbot virtual, amb el qual es comuniquen a través de text. L’avantatge amb els robots físics, és que els nens poden parlar utilitzant el seu llenguatgenatural, que el robot transforma en dades.

Al final, la qüestió és poder oferir al menor sistemes de protecció més fiables i eficients, en aquest cas: un “oient segur”, perquè no se senti compromès, perquè no se senti un“xivato”, perquè no hagi de comunicar-se amb un adult que posi en dubte la seva versió. A més, en creuar dades de diversos nens, el director del centre o el psicòleg poden tenir una visió més àmplia i equilibrada de la situació.  

Els experts afirmen que, en qualsevol cas, les solucions d’intel·ligència artificial no arriben per substituir un tutor o un amic, però sí proporcionen informació molt útil als responsables dels menors que seran, en última instància, els que decidiran què fer amb aquesta informació.

En declaracions per a ElPaís.com, Gustavo Beltrán, director general d’KIO-AI, explica amb claredat per a què serveixen els informes que realitza Snow: “Som capaços de saber probabilísticament qui és la persona amb més possibilitats de patir assetjament, de ser el assetjador, els perfils dels observadors passius i dels nens líders mediadors.

“Per la seva banda, Gemma Gutiérrez, User Experience Consultant de WatsomApp, ha expressat la seva intenció d’estendre l’ús de l’AI en la detecció de casos d’assetjament escolar. En una entrevista per a IBM, Gutiérrez assegurava: “confiem que tenim la tecnologia d’intel·ligència artificial i l’escalabilitat que necessitem per ajudar a més nens a tot el món.”

“Som capaços de saber probabilísticament qui és la persona amb més possibilitats de patir assetjament, de ser l’assetjador, els perfils dels observadors passius i dels nens líders mediadors”